Descripció
La competència comunicativa son les capacitats que tenen les persones per a comunicar-se d'una forma correcte, clara i entenedora. Fer-ho correctament implica aspectes de lèxic, gramàtica, semàntica i altres com com poden ser el context en el que ens trobem.
Les quatre grans habilitats amb les que ens trobem son la de llegir, escriure, parlar i escoltar.
Llegir
Llegir és sinònim de comprensió, per tant assolir amb eficàcia el que implica saber llegir, que no és més que comprendre és indispensable per a qualsevol persona.
Tal i com va determinar Isabel Solé l'any 1982 l'acte de llegir té quatre grans implicacions. La primera ens parla sobre el procés actiu que té l'acte de llegir, ja que cada persona entén una cosa d'un mateix text, potser diferint del missatge que pretenia donar l'autor.
La segona implicació ens diu que la lectura sempre té un objectiu i segons quin sigui llegirem d'una manera o un altre. Per exemplificar una mica més amb dues situacions ben diferenciades, no utilitzes les mateixes tècniques quan llegeixes un text per tal d'estudiar-lo que quan llegeixes per pur plaer, distreure't i gaudir d'una bona estona.
En tercer lloc Isabel Solé ens diu que quan llegim fem un procés d'interacció entre el text i nosaltres, ens l'hem de fer nostre i relacionar el que ja sabem amb el que aprenem.
Per últim la quarta implicació tracta del procés de predicció i inferència que efectuem en una lectura. Ens fem hipòtesis a mesura que anem llegint, i si no entenem algu concepte el relacionem a partir del significat del context de la resta.
Escriure
El procés d'escriure és realitza produint un text escrit amb significat. Hi ha tres aspectes que son essencials per a realitzar un text significatiu, els formals, linguüístics i discursius.
- Els formals és centren en temes com la cal·ligrafia, la relaxió existent entre so i grafia i per últim la disposició en l'espai.
- Pel que fa als aspectes linguístics tenim els que fan referència a la morfologia, lèxic, tintàxi i semàntica.
- Per últim ens trobem amb els aspectes discursius, relacionats amb la tipologia textual, les característiques pròpies del text (coherència, adequació, cohesió, correcció, estil) i el procés de de la composició escrita que consisteix en planificar, redactar i revisar el text.
Parlar
Parlar és el fet de transmetre informacions (pensament) de manera articulada, coherent i clara. Cada situació comunicativa exigeix una adequació determinada, per aquest motiu és imprescindible saber sempre amb qui estàs parlant i de quina forma ho has de fer.
Escoltar
Escoltar no és sinònim de sentir, que és el que fem amb les oïdes, sinó comprendre el missatge que rebem. Quan escoltem s'enjega un procés cognitiu de construcció d'un significat i intepretem el missatge que hem escoltat.Reflexió
Per tal de tenir una bona comunicació cal haver assolit amb èxits els aprenentatges que vas adquirint fins arribar a saber llegir, escriure, parlar i escoltar . No sols acadèmicament són necessaris ja que en la vida diària els apliquem constament i afavoreixen les nostres relacions socials.
A banda de l'importància que tenen per a formar-te personalment, no hem de deixar de costat que com a futurs mestres haurem de ser capaços de donar les eines necessàries als alumnes per a que aprenguin aquestes quatre habilitats tant essencials. Aprendran de nosaltres i amb nosaltres, per tant és necessari que nosaltres les dominem per ensenyar als alumnes a fer-ho correctament.
Ampliació
A continuació us deixo uns enllaços molt interessants on podeu trobar eines molt útils per a fomentar les habilitats comunicatives dels infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada